söndag 28 augusti 2016

Recension av Den här boken var en gång ett träd som jag gömde mig bakom när jag spionerade på dig

För ett tag sedan skickade Déa ett PM till mig på twitter och frågade om jag ville ha ett recensionsexemplar på Skurups skrivarlinjes antologi årgång 2016; den här boken var en gång ett träd som jag gömde mig bakom när jag spionerade på dig. Och eftersom min egen skrivarlinje på Wik också har gjort en antologi (däremot inte på kommersiell skala) var jag väldigt nyfiken på vad en annan skrivarskola hade producerat.

(Superproffsigt utseende ju!)

Under våra textsamtal på Wik lärde jag mig att behandla texter under konstruktion med noggrannhet och omsorg och respekt. Jag var hela tiden tvungen att påminna mig om att det som jag läste nu inte var en text till ett textsamtal och att mitt jobb inte var att ge respons utan helt enkelt att njuta och inspireras av världarna jag fick ta del av.

Det är tjugo stycken författare som skrivit individuella texter och jag tänker i korta ordalag försöka delge mitt intryck av var och en. Jag har bara läst boken en gång och det finns mycket att diskutera och förundras av med varje enskild text, men det finns helt enkelt varken tid eller plats... Jag önskar att det fanns det, men jag hoppas att ni alla känner er sedda med era texter <3


Celeste Sjölin - Två dikter och en novell. Novellen är sjukt obehaglig och atmosfärisk med många bärande detaljer.

Anna Löfroth - En text med många olika röster. Platsen är ett lägenhetskomplex. Invånarna lever sina liv men betraktar alla andra. Jag förstod först inte att det var olika berättare, vilket var förvirrande...

Ylva Gripfeldt - En (del av en?) pjäs. En dotter och en far, och en frånvarande dotter. Temat landade inte riktigt hos mig, jag hade velat ha den längre och få mer sammanhang.

Adam Björelius - En serie dikter innehållande hav och sand och person (oklart vilken person). Stort och svepande och upprepande. Det florerar en violinist också.

Déa Solin - Två noveller, båda skrivna utan versaler. Den första handlar om bildandet och fortlevandet av ett romantiskt förhållande. Den andra handlade om destruktivitet och identitet.

Carl-William Ersgård - Utdrag ut ett romanprojekt. Väldigt välarbetad, det märks att världen är stor. Men som alltid när det är en del av en roman vill man ha mer, det finns fortfarande många obesvarade frågor.

Lisa Nyborg - Poesi i olika former, men med samma känsla av hybris och humor. Känns mycket modernt och relevant.

Hedvig Holgersson - Episk men nutida. Skaver lite. Väldigt poetisk och intressant.

Alberth Smith - Uppräkningsdikter, alla med samma form. Betraktelser, insikter, humor.

Zakarias Johnsson - Experimentell text med prosa och lyrik blandat. Två spår som blir sammanblandade på slutet.

Ludwig Landström - Sci-fi lyrikform. Väldigt experimentellt och fängslande.

Siri Helle - Utdrag ur en roman. Kapitlet följer två tjejer i en relation. Samhällskritisk och normbrytande.

Josefine Hilfling - Denna text är skriven på danska och jag behärskar tyvärr inte språket så jag förstod inte.

David Zimmerman - Dikter. Om en far, sjukdom, och något jag uppfattar som kampen mellan natur och teknik.

Alice Hedström - Utdrag ur ett större projekt. Handlar om självmord och ansvar och integritet. Prosan är väldigt lyrisk.

Petter Sundkvist - Novell. Och världen är lite skev, vilket försätter mig i en osäker läsarsituation. Intressant, om mänsklighet och dödlighet.

Filip Råvik - En dikt. Den speglar sig på uppslaget på ett sätt som får mig att försöka knäcka koden till någon slags form, men jag hittar ingen...

Jonathan Svantesson - En alternativ skapelseberättelse. Väldigt grov och grotesk, ville liksom titta bort när jag läste. Mycket symbolik som jag känner att jag inte låste upp.

Olivia Spångberg - Novell. Bra och målande personporträtt. Det fanns punkter mitt i meningar ibland, som jag tror var miss i korrekturläsning.

Alma Edvall Bons - Dikter. Om en barndom. Simning, kräkas, föräldrar, skola. Mycket fint och svävande.


Tack för att jag fick läsa era alster! Jag hoppas ni fortsätter skriva och utveckla era idéer och särprägla era egna röster. Vi ses i litteraturvärlden i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar